Hoidon tarpeen arviointi: sosiaaliset hätätilanteet
Sosiaaliset hätätilanteet ovat yleistyneet ja ne voivat koskettaa kaikkia ihmisiä ikään tai taustaan katsomatta. Ne voivat olla syy hoitoon hakeutumiselle tai olla yhteydenoton taustalla. Terveydenhuollon ammattilaisilla on keskeinen rooli sosiaalisten hätätilanteiden tunnistamisessa, potilaan ohjaamisessa ja tiedon välittämisessä sosiaalitoimelle sekä viranomaisille.
Mikä on sosiaalinen hätätilanne? Milloin teen ilmoituksen sosiaalitoimeen tai viranomaisille? Mitä sosiaalipäivystyksessä tapahtuu?
Webinaarissa keskitytään sellaisten sosiaalisten hätätilanteiden tunnistamiseen, jotka vaativat välitöntä reagointia. Koulutuksessa käsitellään käytännönläheisesti ja esimerkkien avulla terveydenhuollon ammattilaisten ilmoitusvelvollisuutta ja sen mukaan toimimista. Saat lisäksi tietoa sosiaalipäivystyksen ja -sosiaalihuollon roolista ja tehtävistä sosiaalisissa hätätilanteissa.
Oppimistavoitteet:
- Osaat tunnistaa sosiaalisia hätätilanteita.
- Tiedät, mitä ammattilaisen ilmoitusvelvollisuus tarkoittaa ja osaat toimia sen mukaan.
- Tiedät sosiaalipäivystyksen roolin ja tehtävät sosiaalisissa hätätilanteissa.
- Ymmärrät oman roolisi sekä moniammatillisen yhteistyön merkityksen sosiaalisten hätätilanteiden hoitamisessa.
Kohderyhmä:
Webinaari soveltuu hoidon tarpeen arviointia tekeville terveydenhuollon ammattilaisille, alan opiskelijoille ja opettajille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille ammattilaisille.